Tool: yogastrip bij Critical Alignment Yoga

Zit jij veel achter een computer en heb je weleens last van stijve schouders, bovenrug en nek? Dan kan ik je het gebruik van een Yoga Strip aanraden. Een Yoga Strip ondersteunt bij het losser en zachter maken van deze (vaak) overbelaste delen van je lichaam. En dat is fijn! Ik vertel je hoe het werkt.

 

Wat is een Yoga Strip?

Een Yoga Strip is eigenlijk niets meer dan een stevig, langwerpig en smal kussentje van rubber. De Strip is vaak donkergrijs of zwart van kleur en hij is ongeveer 100 cm lang, 7 cm breed en 3 cm hoog. Je kunt hem buigen, waardoor je hem dikker kunt maken en hem dus ‘enkel’ of ‘dubbel’ kunt gebruiken.

 

hoe gebruik je een yoga strip gevouwen op rug

Malou van LouZen met de Yoga Strip

 

Wanneer is een Yoga Strip aan te raden?

Heel veel mensen hebben stijve of pijnlijke spieren in:

  • hun bovenrug
  • hun schouders 
  • hun nek

Dit is een gevolg van teveel aanspanning en/of een verkeerde houding. We doen steeds meer zittend computerwerk en ook in de auto, aan tafel of op de bank zitten we vaak in elkaar gedoken en voorover gebogen. Dit is niet bevorderlijk voor de souplesse en openheid in je bovenlichaam! Een Yoga Strip kan je helpen om dit tegen te gaan.

Maar ook als je last hebt van je onderrug of bekken kan de Yoga Strip je ondersteunen.

 

Hoe gebruik je een Yoga Strip?

Er zijn meerdere manieren om de Yoga Strip te gebruiken en eigenlijk is dat teveel om hier helemaal uit te werken. De Yoga Strip komt uit de Critical Alignment Yoga, waarin je op gedetailleerde en technische wijze werkt aan je lichaamshouding.  

Een paar tips:

  1. Over het algemeen gebruik je de Yoga Strip liggend, met de Strip enkel of dubbelgevouwen. 
  2. Je legt je ruggengraat op de Strip en laat je schouderbladen ‘er omheen’ zakken. Hierdoor werkt de Strip diep in je rug en helpt je op deze manier te ontspannen en ruimte te maken. Je armen liggen los en ontspannen op de grond.
  3. Voor extra effect kun je je bekkengebied optillen zodat de Strip nog dieper in je bovenrug komt.
  4. Als je hem dubbel vouwt, zorg dan dat hij niet verder komt dan de plek waar bij dames de BH band zit.
  5. Breng je aandacht naar je ademhaling, accepteer de (gevoeligheid van) de Strip en geef je eraan over.

 

Wat zijn de effecten van een Yoga Strip?

Als je regelmatig werkt met een Yoga Strip zul je o.a. merken dat:

• Je schouders zich stabiliseren

• Je bovenrug zachter en opener wordt

• Je hele ruggengraat ondersteund wordt

• Je adem meer ruimte krijgt 

• Je bovenlichaam zich meer ontspant

Eigenlijk geef je jezelf gewoon een rugmassage! Extra tip: ga minimaal 10 minuten op de Strip liggen voor een goed effect. En zet lekker een koptelefoon op met een geleide meditatie uit de Insight Timer!

Gepubliceerd op 05-12-2017 in Yogamaterialen

Voor meer uitleg over het yogastrip: zie dit filmpje

 

  Laatste nieuws

Tool: yogastrip bij Critical Alignment Yoga
Lees meer
Slapen en overgewicht. Kun je dik worden van slecht slapen?
Lees meer


 

Klik hier voor het totale nieuwsoverzicht