De rol van gezond slapen op je wens om af te vallen is zwaar onderbelicht. Het is met name bekend dat het volgen van een gezond dieet en voldoende lichaamsbeweging belangrijke elementen zijn bij afvallen. Slaapproblemen zoals, moeilijk inslapen, slecht doorslapen of te vroeg wakker worden saboteren echter al je goed bedoelde inspanningen. Je wordt dik van slecht slapen.
Het is een wetenschappelijk feit dat een gezonde slaap een gelijkwaardige rol inneemt, naast gezonde voeding en genoeg beweging, om je eetlust te reguleren. en je lichaamsgewicht te beheersen.

In oa de studie van (Fatima Obese rev 2015, Rutters int J Obese 2010) wordt uitgelegd waarom:

Wat gebeurt er nu precies tijdens je slaap?

Om te kunnen begrijpen hoe je jezelf slank kunt slapen (of juist dik) gaan we je eetlust en je verbranding eens onder de loep nemen. Hierdoor ga je begrijpen hoe slaap impact kan hebben op je succes om je lichaamsgewicht te beheersen.
Eetlust
Gedurende de slaap neemt je brein bijna geen pauzes. In bepaalde slaapfases is het brein heel hard bezig om bijvoorbeeld groeihormoon naar je cellen te sturen, opgelopen schade te repareren en nieuwe indrukken in het geheugen op te slaan, interne klokken gelijk te laten lopen, grote schoonmaak te houden in het brein (schoonspoelen) en chemische processen in evenwicht te houden. In de ideale situatie verlopen deze processen succesvol en word je fris en fruitig wakker de volgende morgen.
Er zijn twee hormonen: Leptine en Ghreline die je, als een soort twee-eiige tweeling, helpen je eetlust te reguleren. Wanneer je genoeg en lekker slaapt krijg je geen ruzie met deze hormonen.
Ghreline vertelt je keurig op tijd wanneer je honger hebt, of dat je meer brandstof nodig hebt. Ondertussen meet Leptine of je verzadigd bent of niet na een maaltijd. Hierdoor weet je of je genoeg gegeten hebt en moet stoppen of dat je nog wat meer kunt eten.

Wat gebeurt er nu na een slapeloze nacht?

Deze twee hormonen gaan uit de pas lopen. Je brein corrigeert deze disbalans niet want daar is een heilzame kwalitatief goede nachtrust voor nodig en die ontbreekt als je slecht inslaapt of moeilijk doorslaapt of te vroeg wakker wordt of van alle drie een beetje last hebt. Erger nog . . het produceert juist meer Ghreline en minder Leptine. Hierdoor word je juist gevoelig voor junkfood en suikerrijke snacks. Ondertussen heb je een tekort aan Leptine. Dit resulteert in een meetfout wanneer je een ” vol” gevoel hebt bereikt. Je gaat je dus overeten. Je hebt veel honger en vaak honger of zelfs heel de dag honger. Omdat je je moe voelt heb je minder zin om te bewegen, je zal minder verbranden….zo word je makkelijker dik.

WEETJES:

Wanneer volwassenen minder dan 5 uur slapen lopen ze 1,5 keer zoveel kans om dik te worden dan volwassenen die voldoende (7-8 uur) slapen.
Wanneer jonge kinderen minder dan 10 uur slapen lopen ze 2 keer zoveel kans om dit te worden dan kinderen die voldoende (11-15) uur slapen.