Critical Alignment Yoga

Critical Alignment Yoga (CAY) is opgericht door Gert van Leeuwen. 

Kenmerkend voor de werkwijze van Gert van Leeuwen is zijn sterke onderbouwing van het begrip alignment. Goede alignment wil zeggen dat je je lichaam weer vrij en zonder spanning kan leren bewegen in samenwerking met de zwaartekracht. Hij doorbreekt vastzittende lichaamsstructuren op een passieve manier doormiddel van hulpmiddelen (stripje, rolletje, boogje en hoofdstandbankje) die het mogelijk maken om kleine delen van het lichaam te isoleren, maar de zwaartekracht wordt ook toegepast als het lichaam actief in beweging is. Alle bewegingen die je maakt hebben met elkaar te maken en zijn via bewegingsketens met elkaar verbonden. De bewegingsketens die van Leeuwen heeft ontwikkeld zijn bot verbindingen. Aan de achterkant van de wervelkolom wordt het lichaamsgewicht en de arbeid die wij verrichten, via de zwaartekracht, afgevoerd naar het bekken en de benen zodat de inspanning van het leven het lichaam ook weer kan verlaten en daarom geen sporen achterlaat.
Critical Alignment stelt dat je met elf van deze verbindingen iedere houding kunt samenstellen. Vaak treden er echter verstoringen op die iedereen uit eigen ervaring wel kent: door spanning en stress worden bovenruggen krom, schouders stijf, onderruggen gespannen en gevoelig voor overbelasting, enzovoorts. Dit zal de vrije doorgifte van bewegen beperken en uiteindelijk kunnen hier klachten door ontstaan.

Gert van Leeuwen weet problemen in de bewegingsketens haarscherp te ontmantelen en via oefeningen weer te herstellen. Dit kan op therapeutisch niveau maar ook binnen de gewone yogalessen. Het resultaat van deze unieke werkwijze is, dat het lichaam door ontspanning weer gebruik kan maken van reflexkrachten (houdingsspieren): het lichaam krijgt er weer een krachtsysteem bij, wat jarenlang door spanning onderdrukt is geweest. Als de skeletdelen weer gaan samenwerken kan de voorkant van het lichaam, de borst en de buik, zich weer ontspannen en kan de ademhaling zo gecoördineerd worden dat opkomende stress tijdig herkend wordt en voorkomen kan worden.

De spanning in het lichaam komt voort uit de sociale interactie en trauma’s in het leven. Onbewuste spanningen in onze vroege jeugd hebben er voor gezorgd dat er beelden van onveiligheid in ons brein liggen opgeslagen die nog steeds gebruikt worden in het scannen van onze omgeving. Wanneer een situatie als onveilig of bedreigend wordt gezien dan scheidt het brein stress hormonen af die onze spierspanning verhogen, de bloeddruk verhoogt, het hart gaat sneller kloppen en de ademhaling veranderd. De ademhaling is daardoor structureel door chronische stress gespannen waardoor de gevoeligheid in het lichaam verdwenen kan zijn. De ademhaling is ook de drager van positieve “interne” gevoelens, die in het lichaam ervaren kunnen worden. Gevoelens van bijvoorbeeld ruimte, rust, lichtheid en kracht komen voort uit het lichaam, ze zijn onze ‘binnenwereld’ en vormen de basis van ons emotionele huishouden. In plaats van slachtoffer te worden van de spanningen om je heen, of in de les met bijvoorbeeld de stijfheid in je hamstrings, kun je er ook licht vanuit je eigen rust naar leren kijken en door in je eigen kracht te blijven staan.
Die ervaringen maken het denken stil en kunnen we leren om vanuit beeldvorming beweging aan te sturen in plaats vanuit wilskracht. Beelden omvatten het hele lichaam terwijl wilskracht zich slechts op een bepaald lichaamsdeel kan richten. Het oefenen wordt meditatief als het geheel wordt waargenomen zonder angst, wat wil zeggen dat het verstilde denken deze complexe samenhang van botten, spieren, ademhaling en positieve, verbindende gevoelens als een groeiend bewustzijn kan waarnemen zodat het een alternatief wordt tegen de gevolgen die door stress ons handelen bepalen. Je leert in de lessen dat je het conflict met de spanning in je lichaam (pijn) aan kunt gaan door de positieve verbindende gevoelens in je lichaam te ervaren in plaats door te vluchten te vechten of te bevriezen.

Op deze manier kunnen we zonder dwang door onze lichamelijke en psychische angsten heen bewegen en ontstaan er gevoelens van kracht en onafhankelijkheid die voortkomen uit het lichaam. Als de relatie met je lichaam warm is en je je lichaam kunt vertrouwen dan voelt het alsof je met je lichaam samenwerkt in plaats van het te vergeten als we aan het werk zijn of erin te verharden door middel van sport. Het gevoel van welbevinden wat voortkomt uit die warme, vertrouwde relatie is de basis van het zelfhelend mechanisme van het lichaam wat we ook kennen als het placebo-effect.

Wil je meer weten ?  

Zie hier de video van Gert van Leeuwen: Introducite Critical Alignment of ga naar zijn site

 

 

 

  Laatste nieuws

Tool: yogastrip bij Critical Alignment Yoga
Lees meer
Slapen en overgewicht. Kun je dik worden van slecht slapen?
Lees meer


 

Klik hier voor het totale nieuwsoverzicht